Jak podpořit imunitu

Otázka dobré imunity je záležitost celostního charakteru a zahrnuje stravu, pohyb, celkovou životosprávu, případně vhodné doplňky stravy a také specifické procedury, jako například otužování. Pojďme se na to podívat podrobněji.

Velmi znatelné rozdíly v odolnosti vůči všem možným chorobám jsem zaznamenala při kombinaci pravidelného pohybu každý den v rozumné míře, ve stravě omezení jednoduchých sacharidů a těžkých jídel a přidání ovoce a zeleniny (třeba ve formě doma připraveného čerstvého smoothie), přidání přirozených potravin s probiotiky (čerstvé kysané zelí, jogurty a kefíry, chlebový kvas, kombucha..) a doplnění o otužování alespoň jedenkrát týdně. K tomu je vhodné přidat probiotika ve formě doplňku stravy, ale vybírejte kvalitní a nezapomeňte, že je třeba skladovat je v chladu. Tato kombinace zaručí, že zkrátka neonemocníte a pokud ano, tak je průběh choroby většinou tak mírný, že si toho sotva všimnete. Mluvím opravdu z vlastní zkušenosti, kdy jsem s tímto životním stylem nebyla už přes tři roky vůbec nemocná a cítím se bezpečně i v případě kdejaké epidemie.

Fajn na tom je, že pokud začnete imunitu takto komplexně řešit, funguje to téměř ihned. A jako bonus se zlepší i psychická odolnost.

Naši imunitu určuje především stav, v jakém se nachází naše střeva - zda nejsou poškozena některými nevhodnými součástmi stravy. A to nejdůležitější je potom osazení našich střev vhodným a pestrým mikrobiomem. Jedna věc je správné bakterie do střev dostat (fermentované potraviny, kysané mléčné výrobky, doplňky stravy) a druhá věc je udržet je. Toho docílíte pomocí prebiotických potravin - strava, kterou se mikrobiom živí a je podporován. Jinými slovy, pokud užíváte probiotika, ale vaše strava je špatná, tak vám to příliš nepomůže.

Velmi důležitý je každodenní pohyb, nejlépe na čerstvém vzduchu, ale v případě, že zrovna čerstvý vzduch není v dosahu, nebo se vám ven nechce třeba kvůli počasí, tak si dejte do těla třeba doma. Zvlášť v době, kdy má téměř každý sedavé zaměstnání, je rozproudění lymfy, krve a protažení a posílení svalů velmi zásadní pro udržení odolnosti, kondice a celkového zdraví. A to jak fyzického tak psychického. V případě epidemií respiračních chorob je samozřejmě vhodnější volit individuální sport ve volné přírodě nebo doma, kde nehrozí riziko nákazy.

Otužování je pro většinu lidí velký krok mimo zónu komfortu. Nicméně o to větší vliv můžete očekávat na imunitu. Začněte pozvolna, ale pravidelně. Zásadní vliv na snížení nebo vymizení nemocnosti vám potvrdí každý otužilec. A není to jediný benefit, který chladná voda (nebo vzduch, sníh..) má.

Vaše zdraví máte nejvíce v rokou vy sami!