Jak jíst před a po cvičení

     Před cvičením a to jakéhokoliv typu většina lidí upřednostňuje prázdný žaludek. Tedy poslední jídlo před cvičením by mělo být lehké a v odstupu minimálně dvou hodin. Běhání je vhodné i ráno na lačno. Naopak posilování, kde je spotřeba svalového glykogenu rychlejší a výraznější, je dobré zařazovat až po dodání živin tělu minimálně snídaní. To platí i pro solidní kruhový trénink.

     Složení jídel předcházejících sportovním výkonům je závislé na jejich délce. Při lekcích v trvání kolem jedné hodiny není potřeba nijak zvlášť navyšovat živiny a sacharidy obzvlášť ne. Vše záleží také na cíli, proč vlastně sportujeme. Pokud je to redukce tuku, bude jídelníček jiný, než při nabírání svalů nebo zvyšování kondice, síly a vytrvalosti. A to včetně před-  a potréninkových jídel. Po běhání také není potřeba nějaký zvláštní režim, co se týká jídla. Po posilovacím tréninku je vhodné co nejdříve zařadit jídlo nebo suplement s rychlými sacharidy. Může to být například i nějaká sladkost, sušenka, sacharidový nápoj a podobně. Ovoce je naprosto nevhodné. Když už, tak sušené lze zařadit. Doba ihned po tréninku je také jediné místo, kde můžete zařadit sacharidy a dokonce i sladkost, pokud dodržujete nízkosacharidovou dietu. Zde máte jistotu, že se vše spotřebuje na regeneraci a podporu metabolismu. Zhruba hodinu potom je vhodné zařadit jídlo s obsahem rychle stravitelných bílkovin. Může to být například proteinový nápoj nebo maso, ryba či vejce. Bílkoviny by měly být zastoupeny v jídlech v průběhu celého dne ve zvýšené míře, pokud pravidelně sportujete.

     Pokud se rozhodnete zařadit potravinové doplňky, pak před a po tréninku, jak aerobním, tak posilovacím, můžete zařadit BCAA na ochranu svalové hmoty. Jestliže chcete na trénink, jak se říká “nakopnout”, můžete zkusit doplňky s kofeinem a karnitinem. Pomůže Vám to i při snaze o hubnutí. Glutamin a kreatin zařazený po posilovacím tréninku Vám pomůže vytvářet svalovou hmotu. Pokud trpíte na křeče, můžete zkusit před cvičením doplňky s obsahem křemíku, draslíku a místo vody pít při cvičení minerálku (neprelivou).